Kiehtova Madrid

Toisen vuoden espanjan opiskelijat suuntasivat opintomatkalleen kohti Madridia 23. lokakuuta. Ensin oppilaat pääsivät tutustumaan Madridin kaupunkiin nähtävyyksien ja kulttuurin kautta ja yöpyivät hotellissa kaksi yötä. Tämän jälkeen espanjalaiset vaihto-opiskelijat saapuivat noutamaan suomalaiset opiskelijat Madridin keskustasta. Opiskelijat yöpyivät neljä yötä espanjalaisten vaihto-oppilaiden perheissä tutustuen espanjalaisen perheen kulttuuriin ja tapoihin. Näin he pääsivät myös kehittämään omaa espanjan kielen osaamistaan.

Artikkelin kautta pääset kurkkaamaan opiskelijoiden matkaa kuvien ja kuvatekstien kautta.

Ensimmäisenä iltana menimme tutustumaan Madridin yöhön. Tässä on yksi illan ja koko Madridin kauneimmista suihkulähteistä. Puistoalue on hyvin suosittu pariskuntien ajanviettopaikka.

Lauantaina vierailimme myös suositussa Madridin Retiro-puistossa. Siellä saimme rauhassa kierrellä paikkoja, käydä soutelemassa, kuvata videohaastatteluja ja nauttia hyvästä ilmasta! Puisto on hyvin rauhallinen ja viihtyisä, ja siellä oli monia paikallisia sekä turisteja nauttimassa ihanasta päivästä.

Madridin ruokakulttuuri on aivan erilainen kuin Suomen. Espanjalaisilla on tapana syödä tapaksia, eli monta pienen pientä annosta, nauttien ystävien seurasta. Kuvassa näkyy herkullinen paahtovanukas, joka on yksi espanjan suosituimmista jälkiruoista churrojen lisäksi.

Lauantaina kävimme innokkaina kokeilemassa flamencotanssia. Se oli mielenkiintoinen uusi kokemus, ja luultavasti kaikki pitivät siitä paljon. Tanssiopettaja oli hämmentynyt siitä, kuinka hyvin ja nopeasti opimme uudet liikkeet, ja hän myös kehui meitä suomalaisia yhdeksi parhaista “aloittelijaryhmistä”, mitä hän on koskaan opettanut!

Sunnuntai oli yksi reissumme jännittävimmistä päivistä, koska tapasimme espanjalaiset emäntämme, isäntämme ja heidän perheensä. Aamupäivällä, ennen kuin tapasimme heidät, shoppailimme Madridin keskustassa. Hotellille saavuimme takaisin kahden aikaan ja otimme matkalaukkumme mukaamme.

Kello oli melkein kolme, kun saavuimme eräälle pienelle aukiolle. Kaikkia hermostutti ja jännitti koko ajan enemmän. Vähitellen uusia espanjalaisia ystäviämme alkoi ilmestyä eri suunnista. Kun kaikkien emännät ja isännät olivat saapuneet, lähdimme jokainen autolla Pozueloon, joka sijaitsee noin puolen tunnin päästä Madridista. Siellä asuivat isäntäperheemme. Nyt saimme hyvän mahdollisuuden tutustua espanjalaiseen kulttuuriin pintaa syvemmin.

Espanjalaiset opiskelijat ja opettajat järjestivät meille paljon ohjelmaa. Kävimme tutustumassa vuoriston juurilla sijaitsevaan Segovian kaupunkiin ja Eurooppa-puistoon, jossa oli momumentteja Euroopan tunnetuimmista kaupungeista. Yksi Eurooppa-puiston huikeista nähtävyyksistä oli polkuautojen ympäröimä linnake. Toisen linnan veteen pääsimme soutamaan pienillä veneillä. Eurooppa-puisto oli hauska kokemus, ja siellä vierähti koko päivä!

Kauniita maisemia ja puutarha-elefantteja Eurooppa-puistosta. Puiston nähtävyydet olivat siis pienoismalleja maailman nähtävyyksistä.

Hienoja maisemia Segovian yllä. Pääsimme kiipeämään linnakkeen huipulle ja pienestä sateesta huolimatta reissu oli mahtava!

Huikeat näköalat Segovian matkalta. Matkasimme Segoviaan noin tunnin ja vietimme siellä mukavan päivän.

Aktiviteettien keskellä eräs oppilas selvästi viihtyi host-perheensä asunnossa, sillä makuuhuoneen näköalat olivat tälläiset. Harvoin tällaisestä pääsee nauttimaan.

Espanjalaisen isäntäperheen elämä oli hyvin erilaista, kuin olimme alun perin kuvitelleet. Joidenkin perheissä oli kotona oma kondinhoitajatar, joka siivosi ja auttoi perheen äitiä milloin missäkin. Perheen ruokailutavat ja -ajat olivat täysin erilaiset kuin Suomessa. Aamulla he eivät syöneet kunnon aamupalaa. Joidenkin oppilaiden isäntäperheissä syötiin aamiaiseksi kakkua. Erään suomalaisen opiskelijan isäntäperheessä syötiin illallinen vasta kello 11 illalla, kun perheen tytär tuli uintitreeneistä. He ihmettelivät, kun kuulivat, että  Suomessa  illallinen syödään  yleensä kello 16 ja 19 välissä.

Avatar photo
Toimitus

Lehden intohimoinen toimitus suhtautuu uusiin ideoihin ja kokousnaposteltaviin hyeenamaisella innokkuudella. Toimituksen to-do-listalla ovat Helsingin Sanomien levikin ohittaminen ja maailmanrauhan palauttaminen.