Matkalla Hermannsburgissa

Lukiomme saksan kielen opiskelijat suuntasivat katseensa kohti Berliiniä noustessaan AirBerlin lentokoneeseen tiistaina 29.9.aikaisin aamulla kello 6:40. Aikaisesta herätyksestä huolimatta suuri innostus, odotus ja asiaan kuuluva jännitys paistoivat oppilaiden kasvoilta. Saksan kielen aloittaville lukiolaisille matkasta on tullut vuotuinen perinne.

FullSizeRender (5)

FullSizeRender kopio 2

Hauptbahnhof – Berliinin päärautatieasema, joka koostuu suuren metro- ja junaraideverkoston lisäksi monista kaupoista ja kahviloista.

Ensimmäinen päivä, tiistai

Saavuttuamme Berliiniin ja selviydyttyämme lentokentän ruuhkista pääsimme jatkamaan Berliinin päärautatieasemalle (Hauptbahnhof). Siellä meillä oli hetki aikaa kierrellä ja syödä aamiaista, ennen kuin kaikista odotetuin ja jännitetyin hetki vihdoin saapui: tapasimme saksalaiset opiskelijat. Monet meistä olivat jo ennen matkaa olleet yhteydessä omiin isäntiinsä ja emäntiinsä, mutta ensitapaaminen jännitti meitä kaikkia aivan yhtä paljon.

Hetken tutustumisen jälkeen lähdimme viemään matkalaukkujamme metrolla noin 20 minuutin päähän hostellillemme, joka sijaitsi Itä-Berliinissä. Tämän jälkeen palasimme Berliinin keskustaan, söimme lounasta ja aloitimme kaupunkikierroksen saksalaisen opettajan johdolla. Kierros kesti muutaman tunnin. Liikuimme kävellen suuria etäisyyksiä, mutta nähtävää oli paljon.

Koko loppupäivän saimme nauttia vapaa-ajasta, kukin omalla tavallamme: shoppailemalla, tutustumalla uusiin nähtävyyksiin, vierailemalla ravintoloissa ja kahviloissa tai vain huilaamalla hostellilla. Jaoimme hostellihuoneemme saksalaisten oppilaiden kanssa, joten saimme heti alkuun paljon aikaa tutustua toisiimmeennen yhteisiä öitä heidän perheidensä luona.

FullSizeRender (4)

Reichstag on Saksan parlamentin keskuspaikka. Sen kuuluisasta lasisesta kupolista  näkee kaupungin lintuperspektiivistä. Kaunis puutarha toimii myös ihmisten kokoontumispaikkana.

FullSizeRender kopio

Branderburgin portti on tunnettu yhdistyneen Berliinin tunnuskuva.

FullSizeRender kopio 3

Konzerthaus – Berliinin konserttitalo sijaitsee kauniilla Gendarmenmarkt-aukiolla.

Toinen päivä, keskiviikko

Aamiaisen nautittuamme lähdimme Berliinin muurin memoriaalille. Kaupungin itä- ja länsiosan erottanut Berliinin muuri on kylmän sodan symboli. Muurista ei ollut jäljellä paljoa, mutta saimme kuitenkin käsityksen siitä, miltä rajalla olleet rakennelmat näyttivät aikanaan. Meidän oli tarkoitus tutustua myös Berliinin muurin museoon, mutta se oli meidän ikäväksemme suljettu.

Ennen junamatkaa kohti Hermannsburgia saimme paljon vapaa-aikaa, jolloin oli viimeinen mahdollisuus kierrellä ja nähdä Berliiniä. Vapaa-ajan jälkeen haimme kamppeet ja kassit hostellilta, ja pitkä junamatka häämötti edessämme. Matkalla Hermannsburgiin vaihdoimme junaa kerran, ja kaiken kaikkiaan matka kesti noin kolme tuntia.

Perillä Hermannsburgin juna-asemalla olimme vasta illalla kello kahdeksan jälkeen. Saksalaisten opiskelijoiden perheenjäsenet tulivat hakemaan meitä asemalta ja veivät meidät koteihinsa. Päivä meni todella nopeasti!

Suomalaiset tytöt poseeraavat Berliinin muurin edessä.

Kolmas päivä, torstai

Ensimmäinen yö perheissä meni hyvin. Jokainen saapui kouluun omalla kyydillä, ja tapasimme toisemme koululla aamuyhdeksän jälkeen. Meidät otettiin vastaan erittäin lämpimästi “tervetuliaistilaisuudella”, jossa koulun rehtori piti pienen puheen ja samalla saimme nauttia herkuista ja juomista. Tämän jälkeen saksalaiset opiskelijat esittelivät meille heidän 800 hengen kouluaan, joka on huomattavasti suurempi kuin meidän pieni Hyrylän lukiomme. Koulussa opiskelijoiden ikähaitari on kuitenkin suuri, nuorimmat oppilaat olivat 11–12-vuotiaita, ja vanhimmat 17–18-vuotiaita. Kierroksen jälkeen pääsimme seuraamaan muutamia oppitunteja.

Koulupäivän jälkeen lähdimme tutustumaan Bergen-Belsenin keskitysleirille, joka sijaitsee lähellä Bergenin kaupunkia. Teimme opastetun kierroksen, joka oli todella mielenkiintoinen. Leirillä sanotaan kuolleen noin 50 000 ihmistä. Yksi tunnetuimmista lienee Anne Frank. Bergen-Belsenin keskitysleiri oli työleiri. Se ei ollut ns. tappoleirib, eikä siellä ole ollut kaasukammioita. Alueella ei ollut mitään rakennuksia jäljellä, koska kaikki oli poltettu. Kierroksen jälkeen näimme aitoja lyhyitä videopätkiä keskitysleiriltä. Videopätkät olivat todella raakoja ja todellisia, ja ne herättivät paljon tunteita.

FullSizeRender kopio 7

FullSizeRender kopio 4

Neljäs päivä, perjantai

Koulupäivän aikana pääsimme taas seuraamaan saksalaisten oppitunteja (mm. äidinkieltä, latinan kieltä, englannin kieltä). Päivän jälkeen saimme mahdollisuuden lähteä Hampuriin. Suomalaiset ja saksalaiset opiskelijat lähtivät keskenään junalla kohti Hampuria. Matka Hermannsburgista Hampuriin kesti noin kaksi tuntia. Hampurissa kuljimme pienissä ryhmissä. Kävimme shoppailemassa ja syömässä. Aika Hampurissa jäi kuitenkin lyhyeksi, koska matkoihin meni sen verran pitkä aika.

FullSizeRender kopio 3

FullSizeRender kopio 10

Hampurin päärautatieasema

FullSizeRender kopio 9

Paluumatkan herkut Dunkin' Donutsista

Paluumatkan herkut Dunkin’ Donutsista

Viides päivä, lauantai

Heräsimme aikaisin aamulla, söimme kunnon aamiaiset ja lähdimme yhteen Euroopan suurimmista huvipuistoista, Heide Parkiin. Heide Park oli ehdottomasti yksi matkan kohokohta ja kokemisen arvoinen paikka. Siellä riitti laitteita joka lähtöön jokaiselle, ja yksi tunnetuimmista puuvuoristoradoista nimeltään Colossos on Euroopan suurin puuvuoristorata.  Kaikilla oli todella hauskaa huvipuistossa.

Vietimme viimeisen illan yhdessä, kun me nuoret kokoonnuimme yhden saksalaisen vaihto-oppilaan kotiin juhlimaan viimeistä iltaa ja aikaa yhdessä. Tarjoilut olivat erinomaiset ja illallinen todella herkullinen. Ruokavaihtoehtoja oli monanlaisia, ja perhe oli nähnyt suuresti vaivaa illan eteen. Istuimme tiiviisti lämpimässä suomalaisessa kodassa kaikki yhdessä, seurustelimme, söimme maittavasti ja kuuntelimme vuoronperää saksalaista ja suomalaista musiikkia. Ilta oli todella onnistunut mutta tietenkin täynnä haikeita fiiliksiä seuraavan päivän lähdön takia.

Colossos_Liberty

Viimeinen illallinen yhdessä ja tarjoilu oli kohdallaan

Viimeisellä illallisella yhdessä tarjoilu oli kohdallaan.

Kuudes päivä, sunnuntai

Vihdoin saimme oikeasti nukkua pitkään. Aamupäivä meni pakatessa ja viettämällä viimeisiä hetkiä saksalaisten perheiden ja isäntiemme parissa. Perheet kyyditsivät meidät Hermannsburgin juna-asemalle, jossa todella pystyi aistimaan surullisen ja haikean ilmapiirin. Oli aika hyvästellä uudet saksalaiset ystävämme, kunnes näemme heidät taas, täällä Suomessa. Palasimme junalla Berliiniin päärautatieasemalle, jossa saimme tunnin aikaa hoitaa viimeiset tuliaiset ja eväät kotimatkalle. Hyppäsimme bussiin ja matkasimme Berliinin lentokentälle. Suomeen palasimme vasta puolenyön jälkeen.