Työ lukion matematiikan opettajana on Katri Moilasen unelmien täyttymys

Työ lukion matematiikan opettajana on Katri Moilasen unelmien täyttymys


Opettajahaastattelussa tutustumme lukiomme uuteen opettajaan Katri Moilaseen. Hän opettaa pääasiassa lyhyttä matematiikkaa, mutta myös satunnaisesti pitkää matematiikkaa ja fysiikkaa. Matematiikan opettajan työn vastapainona Moilanen soittaa pianoa ja kitaraa vapaa-ajalla. Hän aloitti pianonsoiton ollessaan kymmenvuotias ja kitaransoiton opetteli itse 13-vuotiaana. Vapaa-aika kuluu lisäksi perheen ja ystävien kanssa ympäri Suomea matkustellessa. Moilanen haaveilee omasta pihasta, jonne saisi istutuksia ja kukkia. Hän unelmoi myös tomaatin ja perunan kasvattamisesta omalla pihalla. 

Pyysin Moilasta kertomaan kolme yllättävää faktaa itsestään. Moilanen kertoo olleensa leikkaussalisiivoojana opiskeluaikoina yhden kesän. Työ oli haastavaa mutta palkitsevaa. Lisäksi Moilanen on siivonnut poliisilaitoksella juoppoputkia ja tutkintavankiloiden tiloja. ”Siivoaminen poliisilaitoksella oli aluksi jännittävää ja vähän pelottavaa, mutta siihen tottui”, Moilanen kertoo. Kolmas yllättävä asia Moilasesta on se, että hän soittanut yläkouluikäisenä rumpuja bändissä. Bändi on äänittänyt studiossa biisejä ja osallistunut bändikisoihin.

kuva: Moilasen kotialbumi
kuva: Moilasen kotialbumi

Pienenä Moilanen unelmoi taitoluistelijan tai formulakuskin urasta. Nuoruudessa Moilanen suunnitteli kaksoistutkinnon suorittamista ja muusikon uraa. Muusikkolinja oli kaukana kotoa, ja Moilasen olisi pitänyt muuttaa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan kauas kotoa, joten Moilanen haki opiskelemaan lähilukioon. Lukiossa hän teki musiikkidiplomin.

kuva: Moilasen kotialbumi

Miten Moilanen päätyi opiskelemaan matematiikan opettajaksi? “Hain matemaatikkolinjalle sekä matematiikan opettajaksi, ja pääsin matematiikan opettajan linjalle suoraan ylioppilastodistuksen perusteella.” Hän kertoo, ettei halunnut luokanopettajaksi, mutta tiesi haluavansa opettajaksi. Auttamisen halu oli yksi syy, miksi Moilanen hakeutui opettajan opintoihin. Moilanen kertoo jo nuorena auttaneensa muita koulutehtävien parissa. 

Moilanen kertoo, että lukiossa matematiikan opettajana työskenteleminen on hänen unelmiensa täyttymys. Pitkäaikainen haave ja unelma toteutui. Yliopisto-opintojen aikana Moilanen mietti haluavansa lukioon opettajaksi ja on siksi todella iloinen työpaikastaan ja kokee työnsä mielekkäänä. Kysyin Moilaselta, miksi hän haaveili juuri lukiossa matematiikan opettamisesta. Moilanen vastaa: ”Lukiossa voi keskittyä enemmän aineeseen ja oppisisältöön kuin yläkoulussa.” Hän toteaa, että yläkoulussa matematiikan opettajana työhön kuuluu enemmän nuorten kasvattaminen oppiaineen opettamisen lisäksi. Lisäksi opetussuunnitelmat ovat erilaiset yläkoulussa ja lukiossa. 

kuva: Moilasen kotialbumi

Moilanen kertoo vahvuutensa olevan rauhallisuus. Opiskelija kysyi kerran Moilaselta, miten hän jaksaa selittää saman asian monta kertaa opiskelijoille, ennen kuin he tajuavat? Moilanen toteaa, että hän yrittää saada opiskelijan ymmärtämään asian. Jos opiskelija ei yhdellä tavalla selitettynä ymmärrä asiaa, Moilanen kokeilee toista tapaa. Hän kokee, että peruskoulun opettajan kokemus auttaa, sillä hän vääntää asiat rautalangasta, jotta jokainen opiskelija ymmärtää varmasti. 

Moilanen toteaa, että hänellä ei ole kokemusta lukiossa opettamisesta juurikaan entuudestaan. Hän on opettanut aiemmin yksittäisiä tunteja matematiikkaa lukiolaisille. Kokemattomuus lukiossa opettamisesta tuo hänelle hieman epävarmuutta joistakin asioista. Moilanen toteaa, että epävarmuuden kokemus on normaalia ja kuuluu asiaan, sillä heti ei voi osata kaikkea. Hän selvittää asiat, joita hän ei tiedä. Moilanen ymmärtää lukiolaisten vaikeudet matematiikan ohjelmistojen kanssa: “Olen ihan yhtä pihalla.” Hän toteaa, että esimerkiksi GeoGebran käyttäminen vaatii häneltä vielä harjoittelua. Uutena opettajana erilaiset käytänteet koulussa vaativat opettelua, sillä ei voi olettaa, että asiat tehdään kaikissa kouluissa samalla tavalla. 

Palkitsevinta ammatissa on, kun opiskelija oivaltaa ja ymmärtää asian. Joidenkin opiskelijoiden asenne on  muuttunut matematiikkaa kohtaan kurssin aikana. Moilanen on iloinen, kun opiskelijat saavat varmuutta omaan osaamiseensa ja luottavat itseensä enemmän. 

Moilasen mielestä on surullista, että moni opiskelija luovuttaa helposti eikä edes viitsi yrittää. Moni ei usko itseensä ja vertailevat itseään muihin opiskelijoihin tai sisaruksiin. Etenkin lyhyessä matikassa moni suoriutuu heikommin, kuin mihin olisi taitoja ja potentiaalia. Opiskelijat puhuvat itsestään usein negatiivisesti matematiikan opiskeluun liittyen. Vaikeinta Moilasen työssä on saada opiskelijat motivoitumaan.
 

Moilanen antaa vinkkinä lukiolaisille: “Pitää pystyä keskittymään pitkäjänteisesti.” Sinnikkyyttä tarvitaan, ja moni luovuttaa, jos ei heti osaa aloittaa tehtävää. “Matikan tehtävissä vastaukset eivät tule sekunneissa ja niiden eteen joutuu tekemään töitä.” Mitä enemmän tehtäviä tekee sitä helpommalta niiden ratkaiseminen tuntuu. Lisäksi kannattaa laittaa puhelin äänettömälle ja pois ulottuviltaan, silloin kun opiskelee. 

Moilasen haave lukiossa opettamisesta on toteutunut. Moilanen toivoo, että hän saa jatkossakin tehdä töitä opettajana lukiossa ja kehittää taitojaan. 

Avatar photo
Anni Sohlstén