Miten tuet opiskelijoita, kouluvalmentaja Elisa?

Miten tuet opiskelijoita, kouluvalmentaja Elisa?

Kuvassa ovat kouluvalmentaja Elisa (oikealla) ja resurssiopettaja Terhi.

Mistä olet kotoisin, ja missä olet opiskellut? 

– Olen kotoisin Tuusulasta ja asun myös täällä. Kävin Jokelassa lukiota ja menin Helsinkiin opiskelemaan sosionomiksi. 

Tykkäätkö ammatistasi? 

Tykkään, mun mielestäni parhainta työssäni on ihmisten kohtaaminen ja heidän kanssaan työskentely, etenkin nuorten kanssa. Monipuolisuus on myös mahtavaa, että pääsen tekemään sitä, mistä tykkään. 

Mitkä ovat työtehtäväsi täällä lukiossa? 

– Titteli on kouluvalmentaja, ja mielestäni tärkeimmät työtehtävät ovat yhteisöllisyyden ja kouluviihtyvyyden lisääminen. 

Miten kannustaisit opiskelijoiden luovuuden ja ajattelun kehittymistä? 

– Sanoisin suoraan, että pitää olla ilman puhelinta tai mitään laitteita ja tylsistyä, koska silloin luovuus pääsee valloilleen. 

Miten lisäät opiskelijoiden osallistumista luokassa? 

– Käyttäisin itseäni esimerkkinä lähtemällä mukaan ja rohkaisisin nuoria. Kertoisin, ettei mikään vastaus tai muu ole väärin. Virheistä vain oppii! 

Kuinka tuet opiskelijoiden itsetuntoa ja positiivista minäkuvaa? 

– Kannustan ja rohkaisen nuoria olemaan oma itsensä, koska omana itsenä oleminen riittää jokaiselle. Lisäksi pyrin auttamaan opiskelijoita löytämään itsestään hyvät asiat ja tuomaan niitä esille.

Miten voisit auttaa opiskelijoita asettamaan realistisia tavoitteita koulutyössä? 

– Keskustelisin lukiolaisen kanssa, minkälaisia tavoitteita hänellä on ja mitkä ovat omia vahvuuksia, ettei ota liian suurta palaa ja ettei homma kaatuisi siihen. 

Miten voisit motivoida opiskelijoita opiskelemaan ja sitoutumaan koulunkäyntiin? 

– Löytämällä koulun hyvät puolet, pohtimalla, mitä koulu antaa. Ajatukset kannattaa suunnata tulevaan ja miettiä, mitä haluaisi tehdä lukion jälkeen. Pienien päämäärien tavoittelu on hyvä juttu, eikä saa luovuttaa vaikka kolmannellakaan kerralla asiat eivät onnistu, koska aina pitää yrittää! 

Miten autat opiskelijoita tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja kehityskohteitaan koulutyössä? 

– Lähtisin liikkeelle keskustelun ja tsemppaamisen kautta sekä pienten hyvien asioiden korostamisesta. 

Miten tuet opiskelijoiden urasuunnittelua ja valmistautumista jatko-opintoihin tai työelämään? 

– Keskustelen opiskelijan kanssa ja tuon omia ja tuttujen kokemuksia esille ja sen kautta motivoin häntä. Lisäksi kerron, että kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja eikä tössähtää vain yhteen.

Avatar photo
Mico Taininkoski