Unohtumaton opintomatka Espanjaan

Tuusulan lukion Hyrylän toimipisteen kieli- ja kulttuurimatkalaiset tekivät matkan Madridiin 4.–9.11.2016. Matkalla yövyttiin kaksi yötä hotellissa ja kolme yötä espanjalaisissa perheissä.

perjantai 4.11.

Perjantaina lentomme lähti Helsinki–Vantaan lentokentältä noin kello kahdelta iltapäivällä. Puolenpäivän aikaan opiskelijat ja opettajat kokoontuivat lentokentän aulassa kakkosterminaalissa, josta yhdessä jatkettiin matkaa turvatarkastukseen.

Lento kesti hieman yli neljä tuntia, ja laukkujen noudon jälkeen jatkoimme matkaamme metrolla kahden pysähdyksen taktiikalla hotellillemme. Ilman vastoinkäymisiä ei metromatkakaan sujunut, sillä yksi puhelin varastettiin.

Hotellille päästyämme lepäsimme hetken hotellihuoneissa, minkä jälkeen menimme yhdessä syömään ja katsomaan muutamia nähtävyyksiä. Kaatosateessa kävellessämme näimme muun muassa kuninkaanpalatsin ja kävimme läheisellä Solin aukiolla ja kauppahallissa. Kävimme syömässä, jonka jälkeen menimme jälkiruoalle syömään churroja.

Lauantaina heräsimme aikaisin ja olimme hotellin aamiaisella jo 7.30. Sitten meillä oli muutama tunti vapaa-aikaa, jonka opiskelijat viettivät ostoksilla läheisellä Gran Vía -kadulla.

Ostosten jälkeen menimme käymään Prado-museossa, josta jatkoimme matkaa Flamenco-tunnille. Tanssitunnin jälkeen palasimme hotellille, ja osa opiskelijoista kävi vielä ostoksilla ennen illan tapas-kierrosta.

Tapas-kierroksen aikana opas kertoi meille tarinoita paikallisista rakennuksista, minkä jälkeen kävimme kolmessa tapas-baarissa. Tapakset olivat pieniä, joten kierroksen jälkeen kävimme vielä syömässä Plaza Mayorilla.

Sunnuntai-aamuna teimme muutaman tunnin pyöräretken ja ajelimme ympäri Madridia, kuten Parque del Buen Retiro -puistoon, jossa oli menossa hyväntekeväisyysjuoksutapahtuma.

image1-5

Pyöräretken jälkeen kävimme vielä hotellihuoneissa hakemassa tavaramme, minkä jälkeen menimme sovittuun tapaamispaikkaan, josta espanjalaiset perheet hakivat meidät. Illalla menimme kaikki yhdessä illalliselle.

Maanantaina pääsimme tutustumaan espanjalaiseen kouluun. Ensimmäisenä aamulla söimme aamupalan koulun kahvilassa, minkä jälkeen menimme liikuntatunnille. Liikuntatunnin jälkeen kävimme tietotekniikan tunnilla, jossa oppilaat näyttivät meille rakentamiaan laitteita. Tämän jälkeen olimme muutaman tunnin omassa porukassamme ja teimme videoita espanjalaisista tavoista.

Kello kahden jälkeen pääsimme koulusta, minkä jälkeen menimme muutamaksi tunniksi perheiden koteihin lepäämään ja syömään. Illalla menimme porukalla ostoksille Gran Víalle.

Tiistai-aamuna menimme koululle, josta bussi haki meidät ja vei Espanjan entiseen pääkaupunkiin Toledoon. Bussimatka kesti hieman yli tunnin, ja ennen Toledoon menoa pysähdyimme ottamaan kuvia Toledosta Tajo-joen toiselta puolelta.

Päästyämme Toledoon vierailimme synagogassa, jossa oli museo. Tämän jälkeen jakauduimme ryhmiin espanjalaisten opiskelijoiden kanssa, ja jokainen ryhmä lähti suorittamaan annettua tehtävää.

Tehtävien suorittamisen jälkeen kokoonnuimme aukiolla, josta menimme syömään minihampurilaisia. Hampurilaiset olivat todella pieniä ja hieman kylmiä. Syömisen jälkeen menimme odottamaan bussia, joka oli paikalliseen tapaan puoli tuntia myöhässä. Palattuamme perheiden koteihin, lepäsimme muutaman tunnin, kunnes illalla menimme taas yhdessä illalliselle.

Keskiviikkoaamuna lähdimme haikein mielin perheiden luota kohti koulua matkalaukkujemme kanssa. Koululle päästyämme söimme aamiaista ja juttelimme maailman menosta, toisin sanoen Yhdysvaltojen presidentinvaaleista. Tämän jälkeen lähdimme kaupungintalolle, jossa katsoimme videon alueen historiasta ja saimme myös pienet lahjapussit.

Noin kello 11 oli aika lähteä lentokentälle. Muutamille oppilaille lähdön aika oli kova paikka, eikä kyyneliltäkään säästytty. Lentokentälle päästyämme kaikki olivat rauhoittuneet ja kotiinlähtö sujui ongelmitta. Nousimme ensimmäiseen koneeseen Kööpenhaminaan. Noin kolmen tunnin lennon jälkeen vietimme Kööpenhaminassa muutaman tunnin, ja suurin osa oppilaista kävi syömässä ja ostoksilla kentällä. Tämän jälkeen saimme opettajilta palautetta matkasta ja nousimme lennolle Helsinki-Vantaata kohti. Kello 23 laskeuduimme Suomeen, ja oppilaat ja opettajat lähtivät väsyneinä kotiin.

Matka oli unohtumaton, ja saimme paljon uusia ystäviä. Odotamme innolla espanjalaisten saapumista Suomeen keväällä. Kiitos kaikille matkaan osallistuneille!

Avatar photo
Vilhelmiina Loppukaarre

Golfia pelaava ja kirjallisuudesta sekä elokuvista kiinnostunut kakkonen Tuusulasta.