Päiväkirja Agora-matkasta

Koko porukka!

Rakas päiväkirja! Tänä vuonna Tuusulan lukio suuntasi Agora matkalle Italian lämpöön, tosin lämpö oli kaukana kun paineltiin menemään sateen kastelemina pitkin Rooman katuja. :D Opintomatkalta odotettiin pelkästään sitä kuuluisaa opiskelua ja sivistymistä 24/7, mutta toisin kävi ja siitä voitte nyt lukea à la Eve (päivät 1–4, 10) ja Jossu (päivät 5–9) ;)

[stextbox id=”tietolaatikko” caption=”1. päivä (ke 18.4.)”]

• Lähtö Italiaan! :)
  • Uusiin ihmisiin tutustuminen
  • Nähtävyydet: Fontana di Trevi, Espanjalaiset portaat ja Pantheon

Päivän fiilikset:

• Hiukan väsy olo aikaisen herätyksen takia..
  • Lento jännitti vähän, heikkohermoja kun ollaan..:D
  • Jännittävää kun niin paljon uusia, tuntemattomia ihmisiä + uudet ympäristöt ja kujeet!

• Pilvinen ja sateinen
  • Illalla taivas repeili muutamaan otteeseen kunnolla.

[/stextbox]

Matkamme alkoi kokoontumisella Helsinki-Vantaan lentokentällä aamulla 6.45, josta koneemme lähti kohti Fiumicinon lentokenttää n. 8.45 Suomen aikaa ja oli perillä Italiassa paikallista aikaa n. 11.00. Lentokentältä jatkoimme busseilla matkaa Roomaan hotelleille. Hyrylä ja Kellokoski majoittuivat Luciani.nimiseen hotelliin ja Jokelan porukka Fawlty Towers -nimiseen hotelliin.

Hotelleihin asettumisen jälkeen kävimme hakemassa kadulta pientä välipalaa ja menimme metrolla Villa Giulian etruskiaikaiselle museolle.

Etruskimuseon jälkeen kierreltiin muutamissa kirkoissa, joista hienoin ja tunnetuin varmasti Pantheon!

Syömisen jälkeen kävimme vielä Fontana di Trevillä, joka oli tosi upeasti valastu. Paikalla oli tosi paljon ihmisiä, vaikka kello oli jo aika paljon ja oli tullut pimeä ja satoi ihan reippaasti. Fontana di Treviltä matkamme jatkui vielä Espanjalaisille portaille, josta suuntasimme hotellille unta palloon vetämään!

agora2

agora3

agora4

[stextbox id=”tietolaatikko” caption=”2. päivä (to 19.4.)”]

• Shoppailua!
  • Colosseum
  • Uusiin ihmisiin tutustuminen tarkemmin

Päivän fiilikset:

• Vieläkin innostus kaikesta alun huumasta

Päivän sää:

• Aamupäivä vähän pilvinen, mut suht lämmin
  • Illalla sateenvarjottomat saivat märkää kyytiä…

[/stextbox]

Aamupalan jälkeen lähdettiin suoraan kaupungille. Ensiksi käytiin Palatinus-kukkulalla, jossa oli paljon raunioita ja jäännöksiä. Jatkoimme matkaa siitä Colosseumille. Meillä meni hieman aikaa sisäänpääsyasioita hoidellessa ja käytimme ajan hyväksi ostamalla postikortteja ja nauttimalla hyvästä säästä. Sisälle päästyämme meillä oli pari esitystä aiheeseen liittyen, jonka jälkeen saimme kierrellä alueella vapaasti noin tunnin verran.

Colosseum-kierroksen jälkeen saimme vapaasti käydä syömässä, missä ravintolassa tai take away -paikassa halusimme. Kun kaikki olivat syöneet, kiersimme muutamia aukioita ja muistomerkkejä yhdessä, minkä jälkeen meillä oli vapaa-aikaa keskusta-alueella. Suuntasimme pienen porukan kanssa Via del Corsolle kiertelemään kauppoja, vihdoinkin shoppailua jei!! Myös ekat italialaiset mäkkärimätöt tuli testattua.

Illalla hotellilla hengausta pienessä porukassa ja tavaroiden kasaan keräämistä, koska aamulla suunnattiin junan nokka kohti Napolia. Mafia, vapise!

agora5

agora6

[stextbox id=”tietolaatikko” caption=”3. päivä (pe 20.4.)”]

• Junamatka Napoliin
  • Super cool hotelli
  • Iltahengaus meijän tyttöjen huoneessa

Päivän fiilikset:

• Vähän väsy edellisen illan valvomisesta
  • Ihan huippufiilis huippuseurassa, ihania ihmisiä ?

• Pilvinen ja osittain sateinen

[/stextbox]

Lähdettiin aamupalan jälkeen Terminin juna-asemalle, josta mentiin junalla Napoliin. Junamatka kesti pari tuntia, ja aika kului hyvin junassa postikortteja kirjoitellen, lehtiä lukien ja jutellen. Tosin huono puoli junassa oli huono ilma ja kuumuus. Junassa saatiin juttukaveriksi paikallinen kivifysiikanprofessori tai joku muu vastaava yhtä hieno nimike. :D Hänen kanssaan juttu lensi mozzarellasta aina suomalaiseen arkkitehtuuriin.

Napolissa menimme suoraan hotellillemme, joka sijaitsi kiven heiton päässä rautatieasemasta. Hotellin edessä jo yksi meistä yritettin ryöstää, loistava ensivaikutelma Napolista!

Hotelli oli nimeltään Hotel Ideal. Jaoin taas huoneeni neljän hengen tyttöporukamme kanssa, ja huone oli tosi hieno kaikkine kylpyammeineen ja nahkasohvineen! ;)

Hotellille asettumisen jälkeen lähdettiin kävellen Museo Nazionaleen ja samalla näimme Napolin katukuvaa. Napoli oli aika sotkuinen ja ränsistynyt, mutta silti kiehtova. Tosin kaduilla olevat ruskeat miinat eivät kiehtoneet.
Museo Nazionalessa saimme taas vapaa-aikaa kierrellä rauhassa reilun parin tunnin ajan. Museo oli todella suuri, ja siellä oli paljon nähtävää, jota kierreltiin ihmettelemässä pikku porukallamme.

Museon kiertämisen jälkeen saatiin hetki omatoimista kiertelyaikaa museon ympäristössä ja totta kai lähdettiin kaivamaan kaikki mahdolliset kaupat läpi. Pikku breikin jälkeen kävimme syömässä yhdessä koko porukan kanssa pizzeriassa, joka oli maailman ensimmäisen pizzerian paikalla. Ihan hyvää pizzaa, mutta melko kallis paikka, kun pari ananaspalaa maksoi seitsemän euroa.

Loppuilta meni taas pienen porukkamme kanssa hengaillessa meidän huoneessa ja tavaroita kasaan keräillessä.

agora7

Hyve_069

[stextbox id=”tietolaatikko” caption=”4. päivä (la 21.4.)”]

• Bussimatka Sorrentoon
  • Vesuvius
  • Taas yksi hieno hotelli lisää
  • Loisto jätskivalikoima Sorrentossa ;)

Päivän fiilikset:

• Hyvä kivojen kohteiden ja loistavan bussiseuran ansiosta

Päivän sää:

• Aurinkoista välillä ja välillä taas pilvistä

[/stextbox]

Kun masut oli saatu aamulla tankattua täyteen, lähettiin bussilla kohti Sorrentoa. Matkan aikana pysähdyttiin Herculaneumissa katsomassa kaivauksista löytyneitä rakennuksia ja Vesuviuksella. Herculaneumissa aika kului enemmänkin arskan ottoon ja innokkaan italialaisfanijoukon karkottamiseen kannoilta kuin raunioihin tutustumiseen…:D

Herculaneumista matka jatkui Vesuviukselle, jonne sai vapaaehtoisesti kiivetä huipulle asti, jos niin tahtoi. Ite lähdin huipulle asti, ja kokemus oli hieno. Näkymät Vesuviukselta olivat tosi upeat, vaikka pilvinen sää rajoittikin hiukan näkyvyyttä.

Vesuviukselta bussi jatkoi matkaa kohti Sorrentoa ja hotelliamme La Vue D’Or:ta. Hotellimme Sorrentossa oli hiukan kaukana keskustasta, mutta onneksi hotelli tarjosi ilmasen bussikyydin keskustaan tiettyinä aikoina.

Hotellille saavuttuamme söimme melkein heti siellä pastaa, minkä jälkeen lähettiin keskustaan viettämään vapaailtaa. Käytiin taas pikku porukan kanssa kaupoilla ja vietettiin iltaa terdellä.

Hyve_150

[stextbox id=”tietolaatikko” caption=”5. päivä (su 22.4.)”]

• Pompeiji
  • Junamatka Pompeijiin
  • Illanvietto Sorrentossa

Päivän fiilikset:

• Väsytti, mutta muuten mukava rento päivä ja saatiin vähän väriäkin pintaan

Päivän sää:

• Tänää oli ihan lämmin, pystyi olemaan ilman pitkähihasta ja onnistutiiin palamaan. Eikä edes satanu!!

[/stextbox]

Herättiin aikasin ja lähdettiin junalla Pompeijiin, jonne ei ollut pitkä matka. Junassa katusoitttajat pitivät tunnelmaa yllä menevällä musiikilla. Pompeiji oli aika vilkas paikka, ja siellä oli paljon ihmisiä. Me kuunneltiin keskustorilla pari esitelmää ja sitten kierreltiin ympäriinsä ja kateltiin kuuluisia raunioita. Oli aika siisti fiilis syödä pitsaa istuen jonkin tosi vanhan talon tuhoutuneella kivijalalla, ja aika kului muutenkin nopeasti.

Ennen junan lähtöä kierreltiin kattelemassa myyntikojuja. Junassa viereeni istui kolme roomalaista mummoa ja tuli siinä heidän kanssaan jutusteltua ranskan, espanjan ja italian kielen sekoituksella. Puhuimme mm. Suomen säästä. Hyvin ymmärrettiin toisiamme. :D

Illalla kävimme ihan huippu hienossa ravintolassa syömässä kunnon ruokaa. Maistui tosi hyvältä tuollainen ”kunnon ruoka” kun oltiin syöty jo 4 päivää pitsaa ja pastamössöä. Ravintolassa tarjoilijat kiertelivät koko ajan siinä ympärillä ja kysyivät, onko kaikki hyvin. Pihvitkin tultiin erikseen maustamaan. Täytyy vielä mainita, että hinnatkin olivat laatuun ja palveluun nähden tosi alhaiset.

Hyve_083

Hyve_084

[stextbox id=”tietolaatikko” caption=”6. päivä (ma 23.4.)”]

• Hienot maisemat
  • Veneretki Caprin ympäri
  • Sitruunojen ja applesiinien poimiminen suoraan puusta ja niiden syöminen, nam :P
  • Kuvien ottaminen rannalla (meinas kyl nilkat jäätyy ja huulet oli varmaan ihan siniset)

Päivän fiilikset:

• Suurten odotusten takia päivä oli aika pettymys, mutta silti ilonaiheitakin riitti

Päivän sää:

• Aamulla tosi lämmin ja aurinkorasvaa hierottiin ahkerasti nassuun. Laiva matka pinnisteltiin shortseissa ja tuubitopeissa rusketuksen toivossa, mutta saarella oli pakko laittaa lämmintä päälle kun alkoi tuulla ja aurinko lähti jonnekin ihan muualle. Lopulta oli niin kylmä, että nahkatakissakin hampaat kalisivat.

[/stextbox]

Tänään oli se päivä. Lähtisimme Caprille, saarelle, joka oli kuuluisa upeista rannoistaan, maisemistaan, tippukiviluolistaan ja suosittu lomailukohde julkkisten keskuudessa.

Pääsimme saarelle, ja fiilis laski kuin härän häntä. Aurinko meni pilveen, ja paikka oli täynnä kalliita merkkiliikkeitä sekä ylimielisiä rikkaita mummoja. Yhdessä liikkeessä oli jopa seeprantalja lattialla, mikä kertoo jo liikkeiden tasosta. Kiertelimme aika ärsyyntyneissä tunnelmissa ympäri Caprin kujia. Kävimme syömässä eräässä ravintolassa, jonka löysimme sivukujalta ja jonka hintataso oli alhainen. Siinä sitten söimme jälleen pitsaa ja pastaa pyöreän pyörän ääressä.

Capri oli nopeasti nähty ja päätimme lähteä kiertoajelulle veneellä saaren ympäri ja tutustumaan tippukiviluoliin. Saari oli hieno mereltä päin. Jyrkkiä kallioseinämiä ja hulppeita taloja niiden huipulla. Kävimme muutaman luolan suulla, mutta sisälle ei päästy, eikä kyllä tippukiviäkään nähty,

Sitten kun olimme viimein saaneet koko viiden tunnin saarellaoloajan kulumaan, pääsimme lähtemään takaisin Sorrentoon. Kävimme muutamassa kaupassa ja ostamassa safkaa, sillä vietimme illan hotelilla.

agora9

agora10

[stextbox id=”tietolaatikko” caption=”7. päivä (ti 24.4.)”]

Päivän kohokohdat:

• Voiko niitä nyt 11 tunnin bussimatkasta keksiä?! :D No seura oli hyvää ja jutut parhaita.

Päivän fiilikset:

• Välillä väsy, mut päikkäreitten jälkeen aika riehakas

Päivän sää:

• Varmaan ihan hyvä, mutta ei bussissa istuessa paljoa kiinnostanut… Kyllä se aurinko taitoi paistaa, ainakin silloin kun pysähdytimme johonkin

[/stextbox]

Aamulla lähdettiin ryhmälle varatulla bussilla kohti Roomaa ja hyvästeltiin ehkä kauneimmat maisemat, joita olen ikinä nähnyt. Bussissa nukuttiin vähän univelkoja pois (viimeisimpien öiden unisaldo oli 3–6 tuntia yössä). Sillon kun ei nukuttu, niin kateltiin maisemia, jutusteltiin loistojuttuja ja kuunneltiin musaa.

Pysähdyttiin matkalla kolmeen paikkaan: Sellaiseen ihme puistoon, jossa oli paljon puluja, raunioita ja jälleen hienot maisemat. Toinen pysäkkii oli bussikuskin suosittelema ruokapaikka.Se olikin sitten matkan huonoin ravintola. Vessassa oli hanat teipattu kiinni ja katossa oli reikiä. Ruoka oli outoa ja lopuksi paikan pomo kantoi paikalle jonkin vanhan kakun rääppeet, kermavaahto maistui jääkaapilta. Epäiltiin paikan kuuluvan mafialle…

Viimeinen pysähdys paikka oli Monte Cassinon luostari ja nähtiin siellä muutama nunnakin.

Olimme vasta hämärän tultua perillä matkan viimeisellä hotelilla ja majoittumisen jälkeen kävimme tsekkaamasa läheisen mäkkärin tarjonnan.

agora11

agora12

agora13

[stextbox id=”tietolaatikko” caption=”8 päivä (ke 25.4.)”]

• Vatikaani
  • Sikstuksen kappeli
  • Pietarin kirkko  ja sen aukio
  • Pietarin kirkon kupoliin kiipeäminen (ainakin 500 porrasta)
  • Kiinalainen ravintola

Päivän fiilis:

• Oli kiva päästä näkemään niinkin kuuluisa paikka kuin Vatikaani livenä

Päivän sää:

• Semi lämmin ja aurinkokin pilkahteli pilviverhon välistä

[/stextbox]

Tänään mentiin tutustumaan Vatikaaniin. Koska Roomassa oli jokin pyhäpäivä, kesti hetki saada bussiliput ostettua. Perille silti päästiin, ja ensiksi kierreltiin Vatikaanin museossa ja sitten mentiin Sikstuksen kappeliin,, joka oli muuten oikeasti hieno, vielä hienompi kuin kuvissa. Eikä Pietarinkirkkokaan paha ollut, päin vastoin vähän liiankin pramea. Lisäksi päätimme olla urheilullisia nuoria ja kipusimme kaikki miljoona porrasta ahtaassa käytävässä kupolin huipulle. Vaikka ahtaanpaikankammo meinasi ajoittain iskeä, oli kiipeäminen vaivan arvoista. Maisemat ylhäällä olivat suorastaan upeat. Muutamat kuvat räpsittiin, ja sitten oli aika laskeutua portaat, ja jälleen paniikki ei ollut kaukana.

Kun Vatikaani oli nähty,, kävelimme Sant Castelolle ja siitä eräälle aukiolle, joka alkoi hämärän tullessa täyttyä ihmisistä. Siitä sitten hajaannuimme kukin tahoillemme syömään ja meidän porukan kanssa haimme vaihtelua yksipuoliseen pitsaruokavalioon kiinalaisesta ravintolasta.

agora15

agora16

[stextbox id=”tietolaatikko” caption=”9. päivä (to 26.4.)”]

• Katakombit
  • Sirkus Maximus
  • Viimeisen päivän kunniaksi jäätelöä kahteen otteeseen
  • Illan vietto haikeissa mutta hauskoissa fiiliksissä

Päivän fiilikset:

• vähän haikea, mutta ilo otettiin silti viimeisestäkin päivästä irti

Päivän sää:

• Lämmin, hotellilta lähdettiin shortseissa, jotka päivän mittaan vaihtuivat farkkuihin. Matkan lämpimin päivä ehkä  +20 astetta ja aurinko hymyili.

[/stextbox]

Lähdettiin taas aamuvarhaisella hotellilta ja kierreltiin alkuun kirkko ja advedukti. Sitten vielä muutama kirkko. Matkalla kirkkoja tuli nähtyä enemmän kuin laki sallii, mutta ei se haitannut, sillä ne kaikki olivat ainutlaatuisia ja hulppeita, täynnä yksityiskohtia.

Kävimme katsomassa myös Katakombit, jotka olivat kylmine ja pimeine kivikäytävineen vähän jopa pelottavia. Lisäksi ehdimme katsomaan yhden pakollisista nähtävyyksistä, nimittäin Sirkus Maximuksen,, joka ei ollut muuta kuin nurmikko/hiekka-alue.

Koska bussivuokraa oli vielä vähän jäljellä,, ajoimme Suomen Roomainstituutin omistavan Villa Lanten luo,, jonne emme sisälle päässeet, mutta maisemat Roomaan olivat kuulemma hienommat kuin missään muualla.

Illalla menimme koko ryhmän kanssa syömään, ja jälkiruuaksi kävimme ostamassa neljän pallon jäätelöt, nami. Italian jäätelöä tulee niin ikävä.

Yöllä ei paljon nukuttu, vaan vietimme viimeisetkin ajat yhdessä ja fiilistelimme yhdeksän päivän mahtavaa matkaa, joka oli kaikin puolin onnistunut!! <3

[stextbox id=”tietolaatikko” caption=”10. päivä (pe 27.4.)”]

Päivän kohokohdat:

• Kotiin pääseminen ja kaikkien ihmisten ja eläinten jälleennäkeminen

• Ihan yliväsy 1½ tunnin yöunien jäljiltä, aivot ei toiminu
  • Haikee kun koko matka ohi, mutta samalla myös onnellinen kun pääsi kotiin
  • Lentäminen taas sai vähän perhosia masuun…:D

• Aurinkoinen ja helteinen

[/stextbox]

Aamulla ylös kukonlaulun aikaan liian vähästen yöunien jäljiltä. Oli tosi tuskallista yrittää päästä sängystä aamupalalle, jossa oli tarjolla samaa sokerimössöä kuin kaikkina edellisinä yhdeksänä päivänä. Ei oikein enää uponnut vaan odotti jo jälleennäkemistä ruisleivän kanssa…Pojat nukkuivat pommiin ja heräsivät minuutti ennen bussin lähtöä kentälle ja muutenkin aamu oli aika säätämistä kaiken kanssa.

Bussimatka kentälle meni nopeasti ja oltiin kentällä jo niin aikasin, ettei edes saatu laukkuja lähtöselvitykseenkään vielä ja jouduttiin odottelemaan tunnin verran. Aika kului mäkissä brunssilla ja parissa lentokentän kaupassa.

Vihdoin turvatarkastusten ynnä muitten jälkeen oltiin valmiina lähtöön, tosin eka piti vielä ostaa tuliaiset kentältä ja onnistuttiin samaan kiire aikaan, vaikka alun perin aikaa oli yllinkyllin… Lento meni hyvin ja oli aika tasainen kyyti, moni nukkui ja kuunteli musaa koko matkan.

Helsinki–Vantaalla laukut saatiin melkeinpä heti, vaikka nyt ei olis ollu mikään kiire, koska halusimme vähän pitkittää aikaa näiden ihanien ihmisten kanssa ennen eroamista. Kuitenkin se aika koitti, kun piti sanoa heipat ja luvata pitää yhteyttä, mitä tosin ollaankin tehty! ;)

Niin kuin luitte, hengissä selvittiin, vaikka välillä meno olikin kirjaimellisesti päätähuumaavaa :D Matka oli ehdottomasti tähänastisista paras, eikä päivääkään vaihdettaisi pois näiden ihmisten kanssa ? Kaikki ihmiset, nähtävyydet, tapahtumat, sekoilut ja sen sellaiset jäävät muistoihin, joita sitten jaellaan toisillemme keinutuolissa 50 vuoden päästä. Vaikka välillä vähän nihkeät tunnit ennen matkaa eivät houkutelleet muiden päästessä kotiin, niin kyllä tämä korvasi ikävyyden mennentullen, eikä todellakaan kaduta, että tähän projektiin lähdettiin ! :) Suuret kiitokset kuuluvat Tuusulan kunnalle ja kaikille matkaa järkänneille opettajille ja muille henkilöille, jotka mahdollisti meidän ikumuistoisen matkan !
Hakekaa ihmeessä ensi vuonna Agora-matkalle, jos haluatte uusia kokemuksia ja muistoja.

(ok laitettiin tää tähän vaan Ahokkaan ja Turren mieliks, älkää oikeasti hakeko, koska me halutaan päästä uudelleen ;))

agora17

Avatar photo
Eve Jokinen

Viimeistä vuotta Hyrylän lukion penkkejä kuluttava, kaikista hetken mielijohteessa syntyvistä ideoista ja koulun laiminlyömisestä pitävä abi, josta ehkä joku kaunis päivä tulee vielä jotain merkittävää Hyve-lehden toimittajan tittelin lisäksi!