Maailma 2050 -teemapäivä lähestyy!

Maailma 2050 -teemapäivä lähestyy!

Korona on muuttanut kouluarkeamme huomattavasti, ja syksyn perinteiset tapahtumat, kuten Elävä kirjasto, peruttiin pandemian vuoksi. Kaikki ohjelma ei kuitenkaan ole täysin peruttu, sillä 10.12. lukiolaiset saavat kokea täysin uuden tapahtuman: Maailma 2050 -teemapäivän. Haastattelin teemapäivästä vastaavaa opettajaa Tapio Turpeista.

Itämeri ja Maailma 2050 -teemapäivän vastaava opettaja Tapio Turpeinen

1. Maailma 2050 -teemapäivä on ihan uusi tapahtuma lukiollamme. Mitä 9.12 ja 10.12 oikein tapahtuu?

9.12. järjestetään Tuusulan lukion ryhmänohjaustunneilla kysely, jonka tarkoitus on selvittää opiskelijoiden tulevaisuuskuvia. Mitä odotetaan vuodelta 2050? Pelkoja ja toiveita. Sama kysely tehdään kaikissa maailman Unesco-kouluissa. Ja niitähän on yli 11 000. Kysely liittyy Unescon Futures of Education kampanjaan, jonka Suomessa on organisoinut opetushallitus.

10.12. väittelykursimme analysoi tulevaisuuskyselyn tuloksia. Toki myös keskustelemme niistä. Samana päivänä klo 12.00–13.15 järjestetään lukiomme auditoriossa Kysymyksiä tulevaisuudelle -paneelikeskustelu. Pelastaako tiede? Pelastaako taide?  Auditorion lavalle nousevat kirjailija Vappu Kannas ja tulevaisuudentutkija Maria Malho, joka edustaa ajatushautomo Demosta. Väittelykurssilaiset ovat miettineet kysymyksiä paneelin asiantuntijoille. Asiantuntijoiden haastattelijoiksi ovat lupautuneet ainakin Iida Kuortti, Venla Laatunen ja Elmiina Mentula. Neljättä haastattelijaa vielä etsitään.

Teemapäivänä vietämme YK:n ihmisoikeuksien päivä. Sitä on vietetty jo 69 kertaa. Joulukuun 10. on siis syytä ihmisoikeusjuhliin!  70 vuotta tulee täyteen. Uskoisin, että ainakin Vappu Kannas tulee pitämään esillä ihmisoikeuksiin liittyviä kysymyksiä. Vapun tuore romaani Rosa Clay kertoo ensimmäisestä Suomen kansalaisuuden saaneesta afrikkalaisesta. Miten Rosa pärjäsi Suomessa? Miten häneen suhtauduttiin? Ja miksi kansankoulunopettajaksi Sortavalan seminaarissa opiskellut Rosa muutti Suomesta pois?

Tulevaisuudentutkija Maria Malho on toiminut projektipäällikkönä ja asiantuntijana tutkimus- ja konsulttiprojekteissa, joiden teemoina ovat olleet ihmislähtöiset pohjoismaiset kaupungit, hyvinvointivaltion tulevaisuus, kansallinen ennakointijärjestelmä ja avaruuden hyödyntämisen mahdollisuudet.

2. Mitä uskot teemapäivän antavan lukiomme oppilaille?

Aina kun minulta kysytään Tuusulan lukion kansainvälisten projektien vaikuttavuudesta vastaan samalla tavalla. Ne avaavat ovia ja ikkunoita suureen maailmaan. Ne opettavat myös vastuullista ajattelua. Mitä haluamme jättää jälkipolville? Tuskinpa kuitenkaan saastunutta, elinkelvotonta planeettaa. Olemme mukana esimerkiksi Itämeri-projektissa, joka toivon mukaan opettaa meille (niin opettajille kuin opiskelijoille) vastuullista ajattelua. Luonto on nähtävä itseisarvona, ei pelkkänä välineenä.

Mitä sitten tapahtuma antaa yksittäiselle opiskelijalle? Ehkä se auttaa heitä maailman ymmärtämisessä ja kehittää sitä kautta vastuullista ajattelua. Lukiolaistemme hieno elokuva The Resbonsibility is Ours osoitti jo, että meillä on fiksuja, maailmaa ymmärtäviä opiskelijoita.

3. Miten koronatilanne vaikuttaa tapahtuman järjestämiseen?

Tulevaisuuskysely tehdään virtuaalisesti, samoin väittelykurssilaiset joutuvat suunnittelemaan päivää etänä. Auditorion osuus striimataan, koska yleisöä ei voi olla livenä paikalla.

Alustavasti teemapäivän piti yhdistyä Itämeri-päivän kanssa, mutta pandemian takia teemapäivän Itämeri-osuus siirtyy myöhempään ajankohtaan. Koulumme on kuitenkin yhä mukana Itämeri-projektissa (Baltic Sea Project), jossa on tarkoitus tutkia Itämerta ja sen valuma-aluetta, johon Tuusulakin kuuluu, mahdollisimman laaja-alaisesti. Tuusulan ja Itämeren veden laatua on tutkittu lukiossamme kolmella kurssilla ja tänä vuonna tutkitaan vielä ainakin kahdella. Kaikki tämän vuoden kakkoset tutkivat näiden vesistöjen laatua tänä vuonna.  Elokuva The Resbonsibility of Ours liittyi myös tähän projektiin. Linkki elokuvaan on tulossa Tuusulan lukion sivuille. 

5. Uskotko teemapäivän herättävän mielenkiintoa koulumme ulkopuolellakin?

Se on jo herättänyt mielenkiintoa muun muassa Opetushallituksessa ja mediassa.

6. Mitä odotuksia sinulla on teemapäivään liittyen?

Ehkä meidän ymmärryksemme maailmasta lisääntyy. Tarkoitan myös itseäni. Odotan päivää suurella mielenkiinnolla.

Avatar photo
Riina Kajava