Agora-projekti matkasi Kroatiaan

Agora-projekti on kaikkien kolmen Tuusulan lukion toimipisteen yhteinen kurssi, jolle jokainen lukion opiskelija voi hakea voi hakea. Projektiin osallistuva opiskelija saa kaksi suoritettua kurssia ja ainutlaatuisen tilaisuuden tutustua erilaiseen kulttuuriin. Kurssi ja matka järjestetään vuosittain, ja se on erittäin suosittu.

Tämän vuoden matka oli erittäin monipuolinen. Vierailimme kolmessa eri valtiossa, risteilimme sekä kävimme monessa Unescon maailmanperintökohteessa

Tiistai 10.4.

Varhain tiistaiaamuna tapasimme Agora-ryhmän kanssa Helsinki-Vantaan-lentokentällä. Vihdoin pitkään odotettu matka Kroatiaan sai alkaa. Kun kone laskeutui Splitiin, sää oli aurinkoinen ja lämpimämpi, kuin olimme uskaltaneet toivoa. Lentokentältä suuntasimme tilausbussilla ensimmäiseen majoituspaikkaamme Trogiriin, jossa viivyimme kolme yötä.

Asetuttuamme huoneistoihin lähdimme viettämään ensimmäistä päivää Trogirin keskustaan. Siellä kävimme luostarissa, kaupungintalolla ja linnoituksilla. Lisäksi vietimme vapaa-aikaa syöden jäätelöä, istuskellen rannassa sekä kävellen ympäri kaupunkia. Myöhään illalla palasimme yösijaamme. Porukka oli väsynyt vilkaan päivän jälkeen, joten jokainen painui melko nopeasti pehkuihin.

Keskiviikko 11.4.

Ensimmäiseen aamuun Kroatiassa heräsimme virkeinä ja odottavaisin mielin. Aamupalan jälkeen lähdimme kohti Sibenikin kaupunkia, jossa vierailimme kirkossa ja linnoituksella. Seuraavaksi bussi suuntasi kohti Krkan kansallispuistoa, jossa meitä odotti venematka, jolla pääsemme katsomaan upeita vesiputouksia.

Torstai 12.4.

Torstaina suuntasimme kohti Splitiä.Vierailimme meren rannalla sijaitsevassa vanhassa kaupungissa. Kävimme ihmettelemässä Diocletianuksen palatsia, joka onkin liki 2000-vuotisena palatsina erittäin vaikuttava näky. Teimme myös pienen kävelyretken Ivan Mestrovicin patsasgalleriaan, jossa pääsimme tutustumaan taiteeseen. Sieltä vielä matkasimme arkeologiseen museoon, jossa ihastelimme vanhoja arkipäiväisiä tavaroita, kuten lautasia. Kun kulttuurinähtävyydet oli kierretty, oli aika lähteä kohti Splitin ostoskeskusta, jossa kävimme syömässä ja tietysti tekemässä ostoksia.

Perjantai 13.4.

Perjantaina lähdimme varhain aamulla kohti seuraavaa määränpäätä, Dubrovnikia. Matkalla Dubrovnikiin pysähdyimme pieneen Makarskan satamakaupunkiin, jossa vietimme muutaman tunnin ihastellen suuria vuoria ja uskomattoman kirkasta vettä.. Makarskasta suuntasimme bussilla Stonin kaupunkiin, jossa meitä odottivat mahtavat muurit ja linnoitukset. Kiipesimme vuorta pitkin kohoaville muureille ihastelemaan huikeita maisemia. Nousu oli pitkä ja hikinen mutta maisemat kaiken vaivan arvoiset.

Väsyneinä, mutta onnellisina lähdimme kohti Dubrovnikia, jossa majoituimme viimeiset yömme.

Lauantai 14.4.

Lauantai alkoi hotellin aamupalalla, jonka jälkeen lähdimme tutkimaan Dubrovnikin vanhaakaupunkia. Vanhassakaupungissa kiersimme kaupungin ympärille rakennettuja suojamuureja ja ihastelimme merimaisemaa. Vierailimme myös muutamissa gallerioissa ja museoissa. Dubrovnikissa aurinko paahtoi jälleen täydellä teholla. Ilta Dubrovnikissa meni syödessä ja paikkoja tutkiessa.

Sunnuntai 15.4.

Viimeisenä päivänä lähdimme vierailemaan Montenegron puolella. Pitkän bussimatkan ja rajoilla odottelun jälkeen saavuimme vihdoin tuuliseen, mutta lämpimään Montenegron vanhaan kaupunkiin Kotoriin. Kotorissa saimme oppaan esittelykierroksen, jonka jälkeen lähdimme tutkimaan kaupunkia pienissä ryhmissä. Tuulen mukana lentelevät tavarat toivat jännitystä matkaan.

Kun illalla saavuimme takaisin hotellille Dubrovnikiin, menimme yhdessä läheiseen jäätelöbaariin, jossa ryhmälle tarjottiin jäätelöannokset onnistuneen matkan kunniaksi. Jäätelöitä nautiskellessamme pidimme puheita ja muistelimme kulunutta viikkoa.

Maanantai 16.4

Maanantaiaamuna herätys oli jälleen aikainen. Lähdimme väsyneinä ja haikeissa tunnelmissa kohti Dubrovnikin lentokenttää. Vasta lentokoneessa todellisuus Suomeen ja tavalliseen arkeen palaamisesta hiipii mieleen. Laskeuduimme harmaaseen ja sateiseen Suomeen väsyneinä, mutta entistä sivistyneempinä. Lentokentällä annoimme viimeiset halit ja lähdimme kukin eri teille.

Matka oli meille kaikille varmasti ikimuistoinen ja kultaakin kalliimpi kokemus, jota muistelemme varmasti vielä monien kymmenien vuosien jälkeenkin. Iso kiitos kaikille, jotka teitte tästä upeasta matkasta mahdollisen!